maandag 29 november 2010

MT Top 10 bureaus interim-management. Overzicht laatste vijf jaar.

Het blad ManagementTeam is weer met zijn jaarlijkse MT 100 uitgekomen. Lijstjes van de top 10 bureaus in allerlei categorieën. Zo ook voor de categorie interim-management. Yacht werd, net als vorig jaar, winnaar.

Felicitaties voor Yacht. Een ‘back-to-back’ titel heeft niet eerder een bureau in deze categorie voor elkaar gekregen. Nu valt er best wat af te dingen op deze
verkiezing, wat de ‘verliezers’ ook altijd graag doen. Het onderzoek gaat niet echt de diepte in en soms heb ik de indruk dat het meer een onderzoek naar naamsbekendheid is dan naar kwaliteit. Zo mis ik (kleinere) kwaliteitspelers en ook bureaus met interim-managers in vaste dienst. Wanneer je de uitslagen van
de afgelopen jaren op een rij zet, zoals ik hieronder gedaan heb, valt het ook op dat in de top 10 al jaren geen nieuwkomers zitten. Het zijn de bekende, gevestigde namen, namen van bureaus met vaak een veel bredere dienstverlening. De mogelijke conclusie dat deze brede bureaus beter zijn dan gespecialiseerde bureaus voor bemiddeling interimmers lijkt me niet gerechtvaardigd.  





6 opmerkingen:

Anoniem zei

Henk Wolfs (op LinkedIn):
Leuk zo'n toppop lijstje, maar het zegt mij niet zoveel. Ik zit inmiddels 15 jaar in het vak en heb reeds met veel bureau's gewerkt, het één wat beter dan het andere, maar echt goed scoort er geen enkele !

Hugo-Jan Ruts zei

Alexander Ruben (via LinkedIn): Yacht heeft onlangs besloten haar enige unit van interim managers in vaste dienst per 1 januari 2011 op te doeken, door gebrek aan levensvatbaarheid (er werd ook al zo'n 2 jaar geen actieve commerciële aandacht meer aan gegeven). De binnen die unit werkzame interim managers vragen zich dan ook af wat er zo succesvol is aan interim management bij Yacht. Wellicht is de term uitgehold, waardoor iedere interim professional geschaard wordt onder de noemer interim manager en wordt het tijd voor een beter onderscheid en dus voor een nieuwe benaming voor de mensen die organisaties helpen veranderen en verbeteren.

Hugo-Jan Ruts zei

@Henk. Helaas is het zo dat de waarderingcijfers voor bureaus de afgelopen jaren achter uit gaat. Volgens mij door aantal factoren: verloop onder consultants, deel van de nieuwe toetreders die niet voor kwaliteit gaan en te grote druk (vanwege magere markt en eisen opdrachtgevers) op het selectieproces. Daarbij komt dat bureaus - zo blijkt uit onderzoek van Jaap Schaveling (zie http://tinyurl.com/3926g87) niet aan schaduwmanagement toe komen.

@Ruben: Yacht moet het inderdaad (altijd al) meer hebben van Interim Professionals dan van interim-managers. Grappig is ook dat Yacht in hun communicatie naar de markt (zie bij site bij missie/visie/cases) nergens het woord ‘interim-management’ laat vallen…
Feit is dat de vraag van opdrachtgevers de afgelopen jaren (hard) verschuift van de ‘interim-managers als verandermanager’ naar meer functioneel ingestelde project/programma-managers en (vak)specialisten.

Anoniem zei

Frank Koning (via LinkedIn): Ik dacht dat ik al uit de tijd was met: "Het is de Vent en niet de Tent".

Hugo-Jan zei

@Frank, in grote delen van de markt geldt tegenwoordig ook: zonder een tent geen vent. Het aantal organisaties dat met aanbestedingen/tenders, raamcontracten, prefered suppliers, MSP’s werkt, groeit hard. Het is leuk wanneer je een ‘goede vent’ van een bureau bent; belangrijker is of je als bureau het inkoopspel kan (en wil) spelen. Anders kom je sowieso niet aan tafel en dus niet aan opdrachten. Het inkoopspel gaat zelden over kwaliteit van matching of begeleiding; wel om financiële continuïteit (lees groot), administratieve processen en prijs. Dat verklaart voor een deel waarom Yacht zo’n marktaandeel heeft (met de Randstad inkoopexpertise/kracht achter zich).

Frans van den Broek MBA zei

@Hugo-Jan: het verklaart ook waarom Yacht en andere bureaus, die op deze wijze opereren in de markt, door interimmanagers slecht worden gewaardeerd. Geef mij maar het bureau wat de opdracht doorgrondt en de omstandigheden waarin de interimmer zijn succes dient te behalen en vervolgens die juiste man/vrouw weet te vinden. Als een bureau over dergelijke talenten beschikt en er de moeite/tijd aan wil besteden, dan prima. Anders gaat het toch (en dat is mijn ervaring) over de concsultant van een bureau die wel een vankman/vrouw is.
Posted by Frans van den Broek MBA
(via LinkedIn)