maandag 20 september 2010

TNT gaat zelf online interimmers werven: www.interimbijtnt.nl

TNT mag dat vooral in het nieuws komen vanwege het aanstaande ontslag van een groot aantal postbodes, TNT heeft ook een grote behoefte aan tijdelijk professionals. Interim-managers die bij TNT zware verandertrajecten kunnen oppakken en tijdelijke professionals op terreinen als HR, ICT, Communicatie of Finance. TNT gaat nu onder andere via de net opgezette site www.interimbijtnt.nl zelf de werving en selectie van die interimmers oppakken. Bemiddelingsbureaus worden zo veel mogelijk buiten de deur gehouden.

Kostenbesparing en meer kwaliteit
Volgens Gijs Oppenheimer, manager Professionals en Graduate Recruitment, gingen vragen voor interimmers normaal naar bureaus. “Zij rekenen vaak een marge van 10 tot 30%. Daardoor waren we elk jaar miljoenen
kwijt aan interimbureaus. Wij dachten: hier kan marktwerking een rol spelen, er is dit moment namelijk ontzettend veel aanbod”. Voor interne klanten belooft de afdeling recruitment binnen twee weken een interimmer aan de slag te hebben. Hiervoor wordt, conform de werkwijze van de bemiddelingsbureaus, een intakegesprek met de aanvrager gehouden, actief kandidaten gezocht, vinden er voorselectiegesprekken plaats en daarna een gesprek met de kandidaten en de verantwoordelijke lijnmanager. Zonder onnodig tijd te verliezen wil Oppenheimer met een goed intake traject de kwaliteit van selectie van interimmers verhogen. “Te vaak wordt een interimmer voor een belangrijke opdracht ingehuurd na een kop koffie en een gesprekje van een half uur. Dat kan beter en zorgvuldiger”. Door snelheid en kwaliteit te combineren wil Oppenheimer een groot deel interim opdrachten bij TNT naar zich toe trekken. Interne klanten zijn niet verplicht de opdrachten bij hem aan te melden. “Dat werkt in dit soort organisaties alleen maar tegen je. Je moet jezelf onmisbaar maken. Het feit dat we soms een paar tientjes per uur kunnen besparen spreekt natuurlijk aan”..

Eigen wervingssite voor interim-professionals
De afdeling recruitment gaat voor de interne interim aanvragen zelf actief op zoek naar kandidaten. Hiervoor wordt momenteel vooral gebruik gemaakt van Linkedin. Daarnaast zet TNT ook gespecialiseerde sites in als freelance.nl en 4-freelancers.net. Verder heeft TNT haar eigen recruitmentblog, facebook- en Twitter-account

Maar meest in het oog springend is de recent opgezette site www.interimbijtnt.nl. Een heldere site met beperkte maar duidelijke informatie over procedures en opzet. Daarnaast vanzelfsprekend concrete opdrachten. Die zijn op dit moment beperkt tot een tweetal, waarvan er een na invulling van de contactgegevens al blijkt te zijn ingevuld. De informatie over de opdracht is voldoende. Daarbij wordt er een maximum tarief opgegeven. De hoogte van dat maximum tarieven is beperkt (bijvoorbeeld E 60,- per uur voor een interim recruiter), maar ook weer niet onrealistisch. De markt is er naar en als interimmer weet je waar je aan toe bent.

De site biedt ook de mogelijkheid om je CV achter te laten, ook als er nog geen passende opdracht is. Gijs Oppenheimer: “We zijn bezig een data-base op te bouwen met geschikte interimmers die we in de toekomst wellicht nodig hebben. Het is voor ons belangrijk om voeling te houden met interimmers, ook als ze nog niet voor ons werken”.

Het initiatief van TNT past in een trends waarbij steeds vaker organisaties zelf actief interimmers gaan werven. Denk aan ABNAMRO en Achmea via initiatieven Associates en Myler, die gelijk ook commercieel in de markt werden gezet. Andere grote organisatie zijn in de voorbereidende fase om zelf de werving van interimmers a la TNT  te organiseren. Verder werven diverse overheden zelf interimmers via de zogenaamde marktplaatsconcepten. Zij zijn door de aanbestedingsregels vooralsnog wel veroordeeld tot een passieve wervingsrol (ze mogen niet zelf kandidaten benaderen, noch een database aan leggen) met vrij stroperige en onpersoonlijke (online) procedures. Daar heeft TNT geen last van.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bas vd Haterd (via RecTec):
Meteen even gekeken.

Leuk dat men aangeeft dat Gijs Aanen contact met je opneemt, dat is persoonlijk. Jammer dat er niet staat op welke termijn. Jammer ook dat je niet met je Linkedin profiel kan solliciteren. Van een site die net nieuw is had ik dat, zeker in de interim wereld, toch wel verwacht.

Verder verdwijnt de hele lay out als je iets dieper de site in gaat. Kijk je op een opdracht, weg lay out. Klik je op submitten profiel, weg lay out. Het lijkt wel of het budget voor de site minder dan 1.500 euro was, als ik er zo naar kijk kan de maker van dit blog het daar namelijk voor doen. Dat is dan toch weer jammer en doet mij twijfelen hoe serieus ze zijn.

En dan is de linkedin link ook naar een profiel in plaats van een groep. Terwijl Linkedin profielen toch echt mensen moeten zijn.

Hugo-Jan Ruts zei

@Bas. De site is heel basic. Vind ik ook wel het mooie er aan. We kennen ook initiatieven waar eerst voor tonnen (en meer) geinvesteerd is. Zie er mooi uit, maar werkt niet. Pragmatische is ook veel interimmers niet vreemd.
Serieus is het zeker. Maar bij tnt zal vast de mentaliteit heersen: eerst geld verdienen & succes bewijzen, dan uitbouwen. Zo is koppeling achter de site ook niet optimaal, maar dat komt vast wel later.
Bedenk ook: gaat hier om 1-3 opdrachten per week. Voor een organisatie veel, voor een site weinig.