dinsdag 6 juli 2010

Sites voor bemiddeling interim-managers en interim-professionals - Totaal overzicht en analyse (deel 1 / 2)

Nederland kent zo’n 200.000 zelfstandig gevestigde interim-professionals. Generalistische interim-managers (op alle management echelons) en interim-specialisten (HR, ICT, financials, inkoop, facilitair) die een paar maanden tot soms langer dan een jaar bij een organisatie actief zijn. Voor een project of op een bestaande functie. Deze groep heeft per jaar 1 tot 3 opdrachten nodig. Opdrachten die ze uit hun eigen netwerk verkrijgen (ongeveer 50%) of via bureaus. Rechtstreeks bemiddeling via internet tussen opdrachtgever en interimmers vindt nog nauwelijks plaats (minder van 5%). Dat terwijl er, al langere tijd, heel wat sites zijn die dat tot stand proberen te brengen. Een overzicht van alle aanwezige sites plus een analyse van het effect dat ze hebben op de markt, in twee delen.

Interim opdrachten van bureaus op het net
De ontwikkeling van internet en interim loopt opvallend parallel. Beiden komen begin jaren ’80 voorzichtig op. Na een lange aanlooptijd exploderen beide fenomenen in de tweede helft van de jaren negentig.

Op het moment dat internet door een breder publiek gebruikt wordt, stijgt ook de vraag en aanbod van interimmers hard. De eerste bemiddelingsbureaus voor interim-

managers komen met sites waarop ze openstaande opdrachten vermelden. Gevestigde namen als FunktieMediair en K+V doen dat als eerste, zo rond ‘98/’99. Andere bureaus, met name de bureaus met roots in de werving & selectie of detachering, volgen snel. Traditioneel grote namen in de interim wereld blijven het gebruik van internet voor het ‘werven’ van interim-managers verafschuwen. Zij geloven meer in de kracht van het eigen, exclusieve netwerk, niet zelden met veel ‘old boys’.

Sites als alternatief voor bureaus
Niet lang daarna komen ook de eerste online initiatieven gericht op het bemiddelen van interimmers. Wat bemiddelingsbureaus doen, kan ook met internet, is vaak de gedachte van de initiatiefnemers. Leg een database met CV’s aan, laat opdrachtgevers daarin zoeken en maak een mini-jobboards met opdrachten waarop interimmers kunnen reageren, al dan niet exclusief voor ingeschreven leden.

Het waren in eerste instantie vooral interimmers zelf die soort sites op zetten. Zo ontstaan sites als:
                ·        Interim-netwerk (een van de eerste, betrouwbare site)
·        Flexmanager (database met met name managers),
·        Freep (opgezet als netwerk voor interimmers om opdrachten aan elkaar door te kunnen spelen)
·        Adinterim
·        Offsite (onooglijke maar handige site die opdrachten verzamelt van andere sites, ook bureaus)  
·        Freelance.nl, dat met meer dan 100.000 ingeschreven interimmers de grootste database claimt te hebben.

Het zijn sites die al een tijd bestaan en die hun plek(je) in de ‘interim economie’ hebben veroverd. Vaak zonder dat het oorspronkelijke concept is aangepast, waardoor ze er na een paar jaar soms wat verouderd uit zien. Een merkbaar marktaandeel in de directe bemiddeling tussen opdrachtgevers en interimmers hebben ze niet veroverd.

Sites opgezet door grote partijen 
Vervolgens kwamen er een paar jaar geleden een paar grote organisaties met hun initiatieven voor het online bemiddelen van interimmers:
·        InInterim, van Intermediair eigenaar VNU Media
·        Associates, opgezet vanuit ABNAMRO.
·        Myler, opgezet door o.a. Achmea en Manpower.

Groots opgezette sites, met opdrachten, CV database, nieuws en tips voor interimmers (met name InInterim) en administratieve functies voor het afhandelen van contracten (Associates en Myler). Site die echter niet kunnen tippen aan de aanvankelijk hoog gespannen verwachtingen van de initiatiefnemers. InInterim werd omgebouwd van ‘interim vacature-bank’ a la Intermediair tot een tamelijk levendige online-community site met 17.000 leden, maar met weinig opdrachten. Associates is recentelijk verkocht aan ICT bemiddelaar HeadFirst en leunt nog zwaar op de ABNAMRO als het gaat om opdrachten (veelal ICT). Manpower stapte recent uit Myler (wat me geen goed teken lijkt); Myler verdient ondertussen zijn geld niet aan het bemiddelen van interimmers (er staan nauwelijks opdrachten op de site) maar aan het organiseren van de administratie voor grote inlenende organisaties (met name Achmea zelf).

Veel nieuwe sites
Ondertussen blijven ook anderen proberen het concept te lanceren voor het maken van de match tussen opdrachtgever en interimmer. Vaak opgezet door weer interimmers zelf of oud-medewerkers/managers van bemiddelingsbureaus. Een overzicht, waarbij ik er vast een paar over het hoofd heb gezien (aanvullingen zijn welkom).

·        123freelance
·        4-freelancers (puur ICT)
·        Docconnectgroup (met verschillende doelgroepsites)
·        Freelancer.nu (veel ict)
·        Freelanceopdrachtenbank
·        Freelancetoday
·        Freelancekompas.nl
·        Interim-jobs
·        Interimplatform
·        Interim klik (financials) 
·        Interimbank
·        Interimspot (opdrachten bij gemeenten)
·        Interimzoeker
·        Interimview
·        IT-contracts (alleen ict)
·        Interim-projecten
·        Jobs4freelancers.eu (Belgisch, maar ook hier actief)
·        pooq.nl (vrijwel uitsluitend ICT)
·        You2b (o.a. overzicht opdrachten van bureaus plus bureau reviews)
·        Zoekeeninterimmer
·        het zelfstandige collectief (vooral opdrachten op uitvoerend niveau) 

Het is een breed scala aan sites, de één professioneler opgezet dan de ander; de een ook actiever en relevanter dan de ander. Vaak met een beperkt aantal opdrachten, waarvan opvallend veel ICT (ICT-ers worden regelmatig met meer dan 2-3 tussenschakels ingezet). 

Recentelijk kwamen daar nog wat groter opgezette en ambitieuze sites bij als:
·        Interimpuls (degelijke site inclusief back-office mogelijkheden voor de administratie van evt zelf ingehuurde interimmers); 
·        PlanetInterim (breed opgezet met een CV-databank, opdrachten van andere sites, marktplaats, services voor interimmers);
·        VictorMundi (naast opdrachten ook service-site voor interimmers, met de ambitie om over 5 jaar 300.000 gebruikers te hebben - wereldwijd);
·        Brightlinq (site met uitgebreide mogelijkheid tot profilering voor de leden, die daar wel voor moeten betalen).  

Organisaties met eigen wervingsite voor interimmers
Een andere, opvallende, ontwikkeling is dat organisaties zelf jobboards opzetten om interimmmers aan te trekken. Sites waar de organisatie zelf haar opdrachten openbaar aanbiedt om vervolgens te kiezen uit een vaak niet onaanzienlijke stroom reacties. Achter zo’n site zit ook een systeem voor de afhandeling en contractering.

Het UWV was in dit genre een van de eerste met haar veel besproken UWV-Marktplaats. Dit concept, ontwikkelt door ABNAMRO-dochter Brightbox, vindt navolging van andere overheden als het Havenbedrijf Rotterdam, SVB (lift mee met UWV) of gemeentes (bijvoorbeeld marktplaatsdesk van aantal middelgrote gemeenten in Oost/noord Nederland plus de Provincie Drenthe). Andere overheden bereiden zich voor om dit op eenzelfde manier te gaan organiseren. Bijna allemaal apart, dat dan weer wel.

Dat vooral overheden dergelijke sites op zetten heeft te maken met een poging kosten te besparen en de wens om ZZP-ers meer kans te geven binnen de regels van de aanbestedingen. Dat een dergelijk concept ook geschikt kan zijn voor organisaties in andere branches mag duidelijk zijn. Diverse aanbieders van deze oplossingen (bijv. Staffing Management Services) proberen de markt klaar te maken voor het zelf aantrekken van interim professionals.  

Succesvol?
Er zijn dus veel sites die zich op een of andere manier bezig houden met het bemiddelen van interimmers. Maar zijn ze ook succesvol? Vaak niet. Althans niet als het gaat om het fundamenteel ‘aanvallen’ van de positie van de bemiddelingsbureaus, want dat is toch waar het veel van de sites om te doen is (wat blijkt uit de marketingteksten op de site).

Dat ligt deels aan de opzet van de sites, deels aan de nog ‘luie’ houding van de opdrachtgevers en aan de negatieve ervaringen die gebruikers van deze sites hebben. Hierover meer in deel 2 van dit artikel. 

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hugo-Jan,

Mooi overzicht. Handig! Ben benieuwd naar deel 2 morgen.

Groet,

Peter

Mark Bassie zei

Inderdaad, mooi overzicht en interessant stukje geschiedenis.
Een aanvulling + een vraag die me al langere tijd bezighoudt:

De Bestuursacademie Nederland is recent begonnen met 2 andere bedrijven met Interimspot.nl,een site waar gemeenten gratis hun opdrachten kunnen plaatsen en zzp'ers (na een gratis kennismakingsfase) moeten gaan betalen voor hun lidmaatschap. Vraag is of dit concept gaat aanslaan, het lijkt op Associates bij de start.

En mijn vraag: Hoe kan bijv. een site als interim-netwerk die al jaren bestaat, elke avond ong. 15 interim-opdrachten publiceert, zo'n klein marktaandeel hebben als ik steeds lees. En hoe weten we dat eigenlijk?

Hugo-Jan Ruts zei

@Mark,

Dank voor de aanvulling, ik heb hem opgenomen.

Marktaandeel: dat baseer ik onderzoeken van o.a. Atos (die ook elk kwartaal meet hoe interimmers aan opdrachten komen), Eiffel en Arjen van de Born.

Het gaat mij op met marktaandeel in de directe bemiddeling tussen opdrachtgever en interimmer. Ook op interim-netwerk staan veel opdrachten waar een bureau tussen zit (op zich nixs mis mee).

Anoniem zei

Handig hoor, zo'n overzicht!

Ben ook benieuwd naar deel 2

Groet,

Natasja

Hugo-Jan Ruts zei

@Mark,

Dank voor je aanvulling, die heb ik verwerkt in het overzicht.

Ik baseer dat marktaandeel o.a. op onderzoek van Atos (vraagt elk kwartaal naar herkomst van opdrachten), Eiffel en Arjen van de Born. Gaat hier om het marktaandeel in de directe bemiddeling tussen opdrachtgever en interimmer. Ook op interim-netwerk staan veel opdrachten van bureaus (op zich nixs mis mee).

IT-Contracts, Ron Looijen zei

Hallo Hugo-Jan,

Goed stuk en je schetst een helder beeld van de markt. Aangezien je aangeeft dat aanvullingen welkom zijn:

Ik denk dat het "fundamenteel aanvallen" van de bureaus niet het belangrijkste doel van een jobboard voor freelance / interim / zzp zou moeten zijn. Veel inhurende bedrijven willen, kunnen of durven niet rechtstreeks in te huren dus het fenomeen "bureau" is iets waar we vaak niet omheen kunnen.

Jobboards zorgen ervoor dat werkzoekenden makkelijk toegang krijgen tot een enorme verscheidenheid aan bureau's en directe eindklanten en andersom zijn jobboards (soms) in staat om de werkzoekende gemeenschap beter te bereiken dan individuele bureaus.

Wij zijn zelf nu tien jaar bezig met ons jobboard voor freelance ICT-specialisten. Natuurlijk zouden wij ook willen dat meer eindklanten direct ZZP-ers zouden inhuren maar aan de andere kant omarmen wij de bureaus die actief zijn in ons segment (op enkele zwarte schapen na) en proberen we samen hun aanvragen goed in te vullen. De recruiters zijn goed in intake, beoordeling en administratie van kandidaten en wij zijn goed in het bereiken van die kandidaten in Nederland. Zo simpel is het en daarmee kun je erg succesvol zijn hebben wij de afgelopen jaren gemerkt.

Uiteraard vind ik dat wij (www.it-contracts.nl) in je lijst moeten staan ;-) maar dat moet je zelf beoordelen lijkt me.

Goed stuk, ik ben benieuwd naar deel 2 en iedereen die over dit onderwerp met ons wil discussiëren is van harte welkom!

Groet,
Ron

Niels van Berkel | Planet Interim zei

Ha Hugo-Jan,

Dank voor het artikel. Interessant.

Feit is dat de interim markt nu erg 'dun' is wat betreft het aantal vacante opdrachten. Het lijkt er op dat de gehele interim markt in totaal momenteel niet veel groter is dan 1 tot 2.000 vacante interim opdrachten (hbo/hbo+; er vanuit gaande dat hooguit 25% van de opdrachten die niet via het eigen netwerk worden ingevuld op het web verschijnt).

Kortom voor onafhankelijke interim platforms een goede tijd om te bouwen aan een goede basis voor als de markt gaat draaien. De 'luie' opdrachtgevers zullen zichzelf dan gedwongen zien om naast bureaus en het eigen netwerk op zoek te gaan naar (aanvullende) alternatieven. Nu ontbreekt de noodzaak.

Online interim marktplaatsen zullen met de tijd (2 tot 5 jaar) volledig als kanaal ingeburgerd zijn en de betere (die de bezoeker goed faciliteert en die koppelingen met webservices aanbiedt zodat bedrijven zonder moeite interim vacatures kunnen doorplaatsen) zal zeker marktaandeel genereren of overnemen. Ik verwacht dat toch zeker een deel van wat nu nog via via / ons-kent-ons gaat straks via dit soort platforms op de markt komt. Zeker op het gebied van de minder specialistische functies.

Om in deze markt van succesvol of niet te spreken is wellicht wat prematuur. Ons platform ontwikkelt zich in ieder geval erg goed. We zullen het zien.

Hartelijke groet,

Niels van Berkel

Jan van den Brink zei

Dag Hugo-Jan,

Mooi stuk. Leuke analyse. Als site eigenaar van http://www.zoekeeninterimmer.nl wil ik graag nog iets aanvullen.

In mijn optiek gaat je stuk erg veel over het uit de markt krijgen van intermediairs. Je spreekt over het 'fundamenteel aanvallen van intermediairs'. Ik snap je stelling... sommige sites pretenderen dit ook.

Een andere benadering die wij met onze site hebben gekozen is het simpelweg beter vindbaar maken van de interim-manager. De kans om snel en beter gevonden te worden op basis van je eigen CV en kwaliteiten hebben wij centraal gesteld. Niet zozeer het uit de markt prijzen van de intermediair. Dat lukt niet en moet je ook niet willen. Een goede intermediair is immers van grote waarde.

Onze filosofie: Waarom allemaal een eigen site bouwen? Waarom allemaal eigen reclame maken via google als het ook via een gezamenlijk platform kan... Een site zonder drempels waarop een ieder gevonden kan worden en waarop geen restricties zijn voor het benaderen van de interimmer. Vrije gegevens en gratis downloads van CV's. Voor opdrachtgevers EN intermediairs! Zie onze site als een 'telefoongids' voor interimmers.

Ons succes zal in de totaal markt niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Toch faciliteren wij maandelijks minimaal 750 CV searches per maand. Ook registreren wij duizenden CV downloads en een sterk stijgend aantal bezoekers en inschrijvingen. Het concept werkt dus. Wellicht goed om nog te vernemen.

Succes met je blog! Ik heb deze met veel plezier gelezen. Wil je meer weten... neem gerust contact op.

Groet,
Jan van den Brink
(op LinkedIn)

Hugo-Jan zei

@Jan,
Dank voor je reactie.
Ik ben inderdaad geïnteresseerd in hoeverre internet de interim-markt fundamenteel verandert en waarom interim-jobboard (anders dat bij vaste banen) beperkt voet aan de grond krijgen. Dat sites bureaus willen ‘uitschakelen’ is voor velen een drijfveer. Sommige grote sites (neem Associates) sluiten bureaus uit.

Wanneer jouw site zich vooral richt 1 onderdeel van het inhuur proces dan lijkt me dat een prima keuze. Dat is ook wat ik bedoel met punt 2 onderaan het tweede deel van dit artikel.

Succes met je site,

Hugo-Jan