woensdag 10 december 2008

Identiteit en Personal Branding


Ik had gisterenmiddag een aardige meeting over ‘Personal Branding’. Vanzelfsprekend ging het daarbij over zowel de marketingkant (uitdragen, ontwikkelen, markt) als de persoonlijke ontwikkelingkant (identiteit, drijfveren, vaardigheden). Aangezien we het hier hadden over de meer langere termijn ontwikkeling van je personal brand, kwamen we al snel op het onderwerp hoe ‘authenticiteit’ zich verhoudt tot een zich ontwikkelende ‘personal brand’. Identiteit en Imago moeten bij branding, zeker bij personal branding, heel dicht bij elkaar liggen. Identiteit van een organisaties is per definitie in ontwikkeling (cultuur) en in zeker zin ook beïnvloedbaar. Maar ja, hoe zit dat bij een persoon…. Leuk gespreksonderwerp zonder dat we al tot een gedeelde visie kwamen.

Nu ben ik niet zo’n Antony Robbins fan. Mij wat te veel goeroe en een tikkie ‘to much’. Maar moest in dit kader later wel aan het onderstaand filmpje denken dat ik van de week tegen kwam. Daarin geeft hij zijn visie
op identiteit en ontwikkeling. In deze clip geeft hij aan hoe belangrijk het is om scherp zicht te hebben op je ‘identiteit’. Om vervolgens keuzes te kunnen maken (kern van Robbins’ verhaal: ‘your decisions is what shape your destiny’) die ook passen bij wie je bent en wat je wil bereiken.


Identity from Jeff Paro on Vimeo.

Een van de volgelingen van Antony Robbins, Jeff Paro, vertaalt een en ander dan weer in vogelvlucht naar het proces van personal branding. Met daarin, conform de school van Robbins, een accent op de 'mindset':

1. Identity - Who are you? What are you about? What is your company about? Do the two align? Are you effectively communicating that to your customers through branding, messaging ect.?

2. Mindset/beliefs-What do you believe about yourself as a leader? Your product? Your service? If you don’t believe you offer value and that your service is best suited for your client you won’t marketing/sell properly. How do you handle fear? Do you lack certainty that you are doing the right thing when it comes to marketing? Are you afraid of making a mistake? If so, is it preventing you from even trying?

3. Clarity -Once you have your Identity (personal and business) and mindset/beliefs (personal and business) correct the next thing you should do is align your outcomes with your beliefs. What is it that you truly want from your business? What will your businesses success provide you? Tony calls this your big “Why”. You must have clear and specific outcomes so a.) you can measure progress b.) if you make a mistake or run into a hurdle you can spend your time fixing the challenge instead of whining or freaking out.

4. Strategy -Once you have clearly defined who you are and what your business is about and determined exactly where you want to go, you now can start to thing about how to get there? My firm uses Duct Marketing’s proven 7 step process:
1. Narrow your marketing focus to ideal customer
2. Differentiate or compete on price
3. Create marketing materials that educate
4. Lead generate to be found instead of hunt
5. Create a lead conversion process
6. Harness technology and the Internet
7. Live by the calendar

5. Action -You must take massive and immediate action. Knowledge without action is just information. Information alone does not change lives (or businesses). Implement, evaluate, if working continue, if not, change approach and implement and evaluate and the cycle continues until you get your OUTCOME and why will you be so persistent? Because you took the time to figure out WHY you want this. And when you really want something very few things can stop you!!

Geen opmerkingen: