woensdag 3 december 2008

Bewijs! Marketing & HRM samenvoegen leidt bij verzekeraar tot succes...

Soms moet je bericht van bijna de andere kant van de wereld vinden om iets te zien wat helemaal uit mijn hart begrepen is. De Zuidafrikaanse verzekeringsmaatschappij Santam voegde twee jaar geleden de stafafdelingen HR en Marketing samen. Met veel succes, schrijft Marget Massie op www.leader.co.za. Zij runt die gecombineerde afdeling en heeft de prachtige functienaam Executive Head of People and Brand.

Aanleiding om deze stap was wijziging in de strategie van het bedrijf. In dat traject werd geconstateerd dat de interne en externe merkbeleving sterk uit elkaar gegroeid waren. Medewerkers moesten in plaats van loonslaven weer merkambassadeurs worden. In die transitie speelde de HR afdeling een grote rol. Maar wel samen met de afdeling marketing. Geen strak gepland veranderprogramma, ook geen topdown internal branding, maar een geïntegreerde werkwijze.

Kracht van de samenwerking tussen HRM en marketing ligt voor Marget Massie in het samenbrengen van mensen die meer door de creatieve rechterhersenhelft worden aangestuurd met mensen die aangestuurd worden door de linkerhersenhelft (structuur, proces). Dit ‘People & Brand’ team slaagde er in dat de merktrots intern fors groeide. Resultaat na twee jaar: Santam won in 2008 een aantal prijzen, zowel als beste verzekeraar als in de categorieën ‘best company to work’ en ‘best service’

HRM en Marketing samenvoegen. Vanzelfsprekend! Zeker in de zakelijke dienstverlening. Want in een tijd waar termen als ‘beleving’ en ‘authenticiteit’ hoogtij vieren, werken ze toch met hetzelfde kapitaal: mensen.

5 opmerkingen:

Marco Hendriks zei

(op HRLog) Helemaal eens Hugo Jan. Marketing en HR zijn nu vaak twee gescheiden werelden. En dat terwijl Employer Branding een hot issue is. En daarvoor moeten HR en marketing toch echt samenwerken. Employer branding heeft natuurlijk ook een grote interne component. Hetzelfde geldt voor recruitment. En ja, een hogere medewerkerstevredenheid leidt tot een hogere klantentevredenheid. Zo komen HR en Marketing elkaar weer tegen….

Dirk zei

(op molblog):
Geweldig initiatief en perfect voorbeeld. Ik vind het plaatje van Daniel Pink ook wel toepasselijk gekozen. Hierbij ook een quote uit zijn boek 'a whole new mind':

"...We've moved from an economy built on people's backs to an economy built on people's left brains to what is emerging today: an economy and society built more and more on people's right brains."

-Daniel H. Pink, A Whole New Mind: Why Right-Brainers Will Rule the Future

Ik vind de samenvoeging van HRM en marketing hiervan een mooi voorbeeld omdat de betrokkenen hierdoor minder in hokjes denken en relaties proberen te zoeken waarbij het waarschijnlijk is dat zij tot totale nieuwe inzichten komen.

Alexander Crepin zei

(op HRlog)
Dit is een leuk bericht en laat zien dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Onder recruitment professionals is de positioneringskwestie een regelmatig terugkerend thema.
Persoonlijk ben ik van mening dat met het oog op Employer Branding & Job Branding kennis van en ervaring met/in (online) marketing belangrijk is om succesvol te kunnen werven. Voor recruitment én HR is echter meer nodig dan marketing. Overigens is ook binnen HR, zeker in een dynamische omgeving, de blik naar buiten van de marketeer een zeer welkome aanvulling.

Bovenstaand bericht is voor mij veel meer een signaal dat er binnen organisaties steeds vaker nagedacht zal worden over de zin/het nut van de wijze waarop organisaties ingericht zijn. De uitgangspunten van management, zoals deze vooral in de vorige eeuw ontwikkeld zijn, zullen steeds vaker ter discussie komen te staan.
Naar mijn overtuiging zal de toepassing van ICT technologie, (waarbij Web 2.0 slechts een begin is) er toe leiden dat de vertrouwde functionele opsplitsing HR, Finance, Logistiek, Facilities, Sales, Legal e.d. steeds vaker onder druk zal komen te staan. Veel organisaties krijgen een projectmatiger karakter, waarbij interne en externe talenten samenwerken om een resultaat te bewerkstelligen.
Deze ontwikkeling zal sneller gaan dan menigeen nu vermoedt.
Kijk maar eens hoe Shared Services binnen HR vorm en inhoud hebben gekregen. 5 jaar geleden nog een relatief nieuw begrip en nu niets bijzonders meer. Managers van die shared services zijn proces managers en hebben meer dan eens zonder HR achtergrond.
Kijk eens hoe bedrijfs WiKi’s, online college’s op You Tube en sites van onderwijs instellingen een andere invulling gaan geven aan kennismanagement en training van medewerkers.
Zo verwacht ik dat er in de komende jaren allerlei rollen (functies?) zullen ontstaan zoals bijvoorbeeld corporate community managers. Zijn dit de recruiters van nu, de marketeers, de PR specialisten of ……………..
Deze rollen zullen na verloop van tijd ook weer verdwijnen omdat iedereen actief is in communities om de relaties te vinden en te onderhouden om leuk en zinvol samen te werken om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Kortom een leuk bericht dat inspireert om na te blijven denken en ook daadwerkelijk stappen te zetten om zaken slimmer op te zetten en aan te pakken.

Chris Stapper zei

(op HRlog)
Zeer mooie discussie en zeker relevant.

Ik ben het voor een deel eens met Ad. Ik ben een groot voorstander van een goede afstemming tussen HR en marketing, maarrrrrrr een gedeelde afdeling met als verantwoordelijkheid brand en afstemming van een intern en extern brand dekt niet de volledige lading van wat HR zou moeten doen.

Een brand is een onmisbaas aspect van het werven van personeel, van de cultuur op de bedrijfsvloer en van je marketingstrategie. En een afdeling die verantwoordelijk is voor het zowel intern als extern uitdragen van een brand is zeker een stap vooruit.

Wat ik niet teruglees in het artikel, maar wat deze afdeling in mijn ogen ook zou moeten doen, naast het branden, is het verzamelen van relevante HR data die aan de basis ligt van de brand en de strategiche personeelsplanning. Branding kan een rol spelen in het hele instroom-doorstroom-uitstroom van HR, maar zorgt niet voor begrip van dit proces. En dat is een belangrijk aspect van HR.

Zeer leuk artikel, zeer goede ontwikkeling. Een case waar veel bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen.

Hugo-Jan Ruts zei

@Marco. Branding is inderdaad een mooi bindmiddel tussen HR en Marketing. Juist ook omdat ‘branding’ (als je het goed doet) start vanuit de kern van een organisatie. Jammer wel dat rond employer branding, internal branding en zelf personal branding HRM-ers te vaak het kaas van het brood laten eten door marketeers…

@Alexander: Hoop dat je gelijk gaat krijgen…! Zie ondertussen ook veel ‘hokjes’ gedragen en organisaties die krampachtig IT gebruiken om grip/control op de zaak te houden. Maar, laten we er maar van uit gaan dat dergelijke bedrijven ten onder gaan aan gebrek aan innovatie, inspiratie en intern ondernemerschap

@Chris. Met betrekking tot data verzamelen: aardig is dat Marketing wel wat verder is met verzamelen en interpreteren van effectiviteitscijfers rondom hun activiteiten. Niet heel ver, maar toch….