dinsdag 23 december 2008

Barack Obama: van Personal Branding naar Employer Branding


Barack Obama weet zijn Personal Branding om te zetten in een sterke aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Een ongekend aantal mensen heeft zich aangemeld voor een baan in het Witte Huis of bij een van de ministeries.

De verkiezing van Barack Obama was een mooi staaltje Personal Branding. Ijzersterke campagne die gedragen werd door een consistente boodschap en continu communiceren. Via de traditionele media maar zeker ook via internet. Alhowel hij minder persoonlijke uitstraling heeft dan bijvoorbeeld Bill Clinton had (en heeft), hij wist een authentiek beeld neer te zetten. Meer dan in vorige campagnes werd de campagne ook gedragen door Obama zelf. Andere Democratische Hotshots werden maar zeer beperkt ingezet.

De Personal Branding van Obama wordt moeiteloos omgezet in een sterke Employer Branding. Een bericht op CNN:

Just weeks after opening shop, the Obama transition team has been flooded by what looks like an unprecedented wave of hundreds of thousands of resumes from people who want positions in the new president's administration


Driehonderdduizend sollicitanten hebben zich al aangemeld. Daar steekt het aantal van 44.000 sollicitanten voor Bush acht jaar geleden schril bij af. Tussen de sollicitanten schijnen de nodige zwaar kaliber zakenmensen te zitten die bereid zijn om een flink deel van hun salaris in te leveren (zou de kreditcrisis er nog wat mee te maken hebben?). Headhunters varen er wel bij, ook in het adviseren van mensen hoe ze aan een baan kunnen komen. Beetje advies kan geen kwaad, er zijn maar 8.000 banen te vergeven (in de VS worden na verkiezingen ook een groot deel van de ambtenaren op ministeries vervangen). Ik meldde al eerder dat je hierbij ook je gehele online identiteit weer moet geven.

Obama blijkt in ieder geval zijn momentum van de verkiezingen door te trekken. Eenzelfde consistentie en blijvende –beheerste- communicatie heeft er voor gezorgd dat zijn populariteit alleen maar blijft stijgen. Je zou bijna vertegen dat hij nog niet eens president is. Afwachten of hij na zijn personal branding en employer branding ook een sterke corporate branding weet neer te zetten als hij echt aan het werk gaat.

Geen opmerkingen: