woensdag 23 juli 2008

Overzicht recente 'literatuur' op internet over Personal Branding

Het begrip Personal Branding staat in een groeiende belangstelling onder marketeers. De afgelopen maanden zijn er op verschillende marketing weblogs berichten verschenen over dit onderwerp. Dat is aardig om te zien, omdat voorheen dit onderwerp vooral toch beschreven is door auteurs die zich bezig hielden met de ontwikkeling van professionals. Met Frank Kwakman voorop. Hierbij een overzicht met verwijzigen naar die artikelen.

Personal Branding is voor mij een begrip dat midden op het snijvlak staat van HR en Marketing. In trajecten die ik met mensen doe (binnen organisaties, in groepsverband of individueel) dan hak ik een personal branding traject in drie stukken uit een. De uitpluis-fase (wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, wie zijn mijn gewenste klanten, wat bied ik hen aan), de uitdraag-fase (formuleren van je boodschap, ontwikkelen van geschikte en passende communictiekanalen, zorgen voor zichtbaarheid) en de uitbouw-fase (aanscherpen van propositie, verdiepen van contacten, verder focus).

Veel van de artikelen die er zo verschenen staat, gaat over de tweede fase: het uitbouwen. Niet zo gek voor marketeers, die hebben vanzelfsprekend meer aandacht voor het bereiken van de doelgroep. Maar soms hebben ze daardoor te weinig oog voor de nut en noodzaak om die eerste fase grondig te doen. Doe je dat niet, dan kan dat leiden tot een niet-authentieke boodschap, te weinig focus of een inconsistent verhaal.

En dan nu het beloofde overzichtje:

Huib van Zwieten komt binnenkort uit een nieuw boek over Personal branding, en wel met focus op personal branding online. Hij laatste visie over dit onderwerp plaatste hij op marketingfacts.nl

Een algemene stuk van Guido David op molblog, wat alleen de titel 'personal branding 2.0' niet waar maakt.
Op Molblog wederom Huib van Zwieten over toepassingen op interne.

Een stuk vanuit de communicatiehoek door Nieke Siebel op Frankwatching, met veel verwijzingen naar voorbeelden (veelal Amerikaans, met een paar foutjes in vertaling en kliks).

Hubert Rampersad (geen marketeer) timmert momenteel ook in Nederland aan de weg met o.a. zijn boek ‘Autentic Personal Branding’. Daarin zeer veel aandacht voor de ‘uitpluis’ fase, wel op een vrij ‘technische manier’. Een voorproefje in dit artikel.

Geen opmerkingen: