donderdag 10 april 2008

“Personal Branding is wat anders dan product branding”

In relatie tot mijn stukken over het combineren van ‘personal branding’ & ‘corporate branding’ kwam ik op een amerikaans blog over personal branding een stuk tegen waarin duidelijke werd gemaakt wat het verschil is tussen product branding en personal branding. Nu is ‘product’ weer wat anders dan ‘corporate’. En er valt ook nog wel wat af te dingen of een product (of organisaties) alleen maar een ‘ding’ is. Maar goed. Het stuk in dat Amerikaanse weblog gaat veel meer over het terechte uitgangspunt dat een ‘personal brand’ echt moet zijn. Uitgangspunt de ‘identiteit’ en niet het ‘imago’.

Een paar fragmenten daaruit:

Personal brands, unlike product brands, are uncovered, not created. Successful personal brands are based on unique qualities - so understanding the strengths, values and attributes of a professional or executive is essential in clarifying how their brand can support a company's vision and success. It is often the quirks, the uncommon combination of qualities, that allow a person to stand out and make clear whether or not there is a 'fit' between the person and the organization.

A personal brand that is created, not uncovered, for a professional or executive will ultimately fail. Why? Because if a leader is to lead, if a professional is to perform, s/he must bring her/his vision, values into her/his work. If s/he is too worried about monitoring everything s/he does to conform to a desired image, s/he will not only exhaust and frustrate her/himself, but inevitably violate that image in the process of being themselves.”

2 opmerkingen:

Giedo van der Zwan zei

Beste Hugo-Jan,

rare mensen die Amerikanen!
Personal branding wat anders dan product branding... duhhh!!


Overigens ben ik het niet geheel eens met de 2 genoemde fragmenten. In mijn optiek kan een personal brand wel degelijk worden gecreeerd. Natuurlijk wordt het wel gebouwd op wie je echt bent -je eigen identiteit -maar dat is bij alle vormen van goede branding het geval.
De auteur gaat voorbij aan het feit dat je ook als persoon - door te focussen op bepaalde eigenschappen en andere eigenschappen weg te laten - je eigen personal brand wel degelijk kan 'createn'.
mensen zijn menselijk en hebben dus zwakten. En die gaan ze niet allemaal zorgvuldig 'branden'!

Het is in die optiek juist wel vergelijkbaar met product branding en ook corporate branding: benadruk de goede eigenschappen, maar ga niet liegen en wees jezelf. Ondernemingen die zich voordoen als iets wat ze niet zijn, vallen vroeg of laat ook door de mand!

Hugo-Jan Ruts zei

@ Giedo,
Dank voor je reactie. Ben het eens wat je schrijft, maar denk dat waar de auteurs op doelen is dat je bij product-branding meer invloed kan hebben om de 'goede eigenschappen'. Dat geldt van vooral bij het lanceren van een nieuw product, niet zo zeer bij bestaande producten...