dinsdag 4 maart 2008

Werkgevers van de 21ste eeuw


Een structurele krapte op de arbeidsmarkt. Een tendens dat steeds meer goede gekwalificeerde professionals voor zichzelf beginnen (twee trends die overigens niet los van elkaar staan). Werkgevers zijn zich natuurlijk al lang bewust van het feit dat het slag om het ‘human capital’ een doorslaggevende factor is de concurrentiestrijd. Toch?

Wat is dan belangrijk, wat moeten werkgevers doen om aantrekkelijk te blijven? Hans Peter Roel geeft zijn antwoord in een boekje met de titel N.E.X.T. De titel N.E.X.T. is een acroniem voor vier elementen waaraan de onderneming van de toekomst voldoet:

New Consciousness
Introduceren van een ander bewustzijn, radicale paradigma-shifts. Weg met de angstcultuur, boekhoudersmentaliteit en korte termijn denken. Ruimte voor verbeelding, intuïtie en spiritualiteit. Randvoorwaarden creëren en sturen op innovatie.

Exciting Culture
De wetten van de ‘transformatie-economie’ gelden niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers. Win-win situaties, waarbij groei en welzijn van een onderneming 1-op-1 dient aan te sluiten bij de wensen op het terrein van de persoonlijke groei en welzijn van medewerkers, ook buiten de grenzen van 9-tot-5.

X-factor leadership
X-factor leiderschap staat voor authenticiteit en leiderschap van binnenuit. Inspirerend en dienend. Niet gericht op controle en macht, maar op loslaten en vertrouwen.

Teamspirit & networking
Ruimte voor diversiteit. Open innovatie: combineren van interne en externe bronnen. Nadrukkelijke positie voor de klant bij innovatie.

Een aantal van deze punten komen mooi overeen met drijfveren die Fons van Dyck neerzet in zijn boek Het Merk Mens.

Een bespreking van NEXT door mij staat op www.managementboek.nl

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Welke site was dat dan wel?
Marc.

Hugo zei

@Marc.
Volgens mij heb hoort je reactie bij een andere bericht:) Maar het ging hier om de recruitmentsite van reedbusiness