donderdag 6 maart 2008

Boek: Internal Branding, brug tussen HRM en Marketing?


Er is net een boek uit over internal branding, met de titel ‘Internal Branding in de praktijk, Het Merk als Kompas’. Het feit dat dit het eerste boek over internal branding is, maakt het sowieso al een boek dat de aandacht waard is.

Het boek ‘Internal Branding in de Praktijk’ valt in drie delen uit een. In het eerste deel wordt getracht de term internal branding te definiĆ«ren. Of althans aan te geven wat de auteurs van het bureau Business Openers onder verstaan. Dat is nuttig, want het is nog maar een ‘jong’ begrip. Een wat andere benadering vind je bij het bureau Proof.

Deel twee van het boek gaat helemaal over waarom marketing & HRM elkaar rond het begrip internal branding kunnen, nee moeten, vinden. ‘Een burg tussen Marketing & HRM’ heet een van de hoofdstukjes. Je zult begrijpen dat mijn hart open ging. Dit deel heeft twee gezichten: aan de ene kant een overtuigend verhaal waar de twee vakgebieden elkaar kunnen vinden en versterken. De andere kant is dat hrm-professionals tamelijk belachelijk gemaakt worden. Jammer, wat het zou een mooi opening tot dialoog kunnen zijn. Maar, ruzie maken kan ook wat opleveren. Ik kom hier zeker nog op terug!

Laatste deel is een uitleg van het model dat dit bureau zelf gebruikt. Operationeel, praktisch, overzichtelijk.

Een wat uitgebreidere bespreking van mij over dit boek staat op www.managementboek.nl

1 opmerking:

Britt Blomsma zei

Hai Hugo,

Business Openers als bedrijf heeft marketing als focus, maar is een 'afsplitsing' van Career Openers, een bedrijf dat professionals bemiddeld. Beide interessante clubs, met blijkbaar ideen rond jouw thema. Career Openers heeft mij destijds geinspireerd om 'Open Recruitment' op te zetten bij FunktieMediair.